Saturday, April 16, 2011

Berhentilah jadi tarzan dirumah!!!

Salam untuk entri kedua...

Dapat lagi tips dari mingguan wanita neh....seronok baca..memang bagus dalam kehidupan kite menjadi ibu dan isteri:) Tips ini ditulis oleh Dr. Azhar B Haji Sarip, perunding emosi, spiritual...



Stop Tarzaning!!! mulai hari ni bertekadlah untuk tidak lagi menjadi tarzan dirumah kerana ianya lebih banyak membawa energi negatif dari positif. Marahlah dengan penuh kasih sayang, suruhlah dengan penuh kebijaksanaan, insyaallah anak anda akan sentiasa patuh dan hormat kepada anda..(kata2 Dr.Azhar) - saye pulak memarahi anak2 dengan kata2 dan nada yg keras..tidak menjerit..tetapi memberi amaran..dengan gaya badan selalunye...benda2 macam ni berhasil..lagi2 menangani anak2 remaja..selalunya mereka tak suke kite menjerit sebab bagi mereka ini benda2 yg boleh memalukan lagi2 kalau depan org lain terutamanya adik beradik yg lain

Ibu bapa perlu tahu waktu dan ketikanya untuk membuat satu2 arahan kepada anak2 hinggakan mereka tidak mampu menolak apa yg disuruh. Sebagai sontoh, kite ingin menyuruh anak membaca buku tetapi suruhan itu tidak langsung diindahkan oleh anak lalu kite menjadi marah dan mula bernada tinggi dalam menyuruh mereka untuk membaca buku - kalau saye, saye lebih suke membaca sekali bersama2 mereka..so, memang bebudak akan ikut punya lah...yg tak betulnya bila kite suruh anak2 membaca tapi kite pulak sedang berdondang sayang tengok AF or Maharaja Lawak..camno???? hehehe

Kemarahan itu perlu ada!! tetapi kemarahan yg penuh berhemah agar tidak mengecikkan hati sesiapa. Semoga hari ini kite menjadi ibu baoa yang dihormati oleh anak2 kerana kasih sayang dan bukan kerana kegarangan - kata2 dari Dr. Azhar - saya tambah sikit eh, zaman sekarang bukan zaman untuk menjerit2 kerana zaman sekarang rumah dah dekat2 kalau menjerit satu taman atau kg boleh dengar..hentikanlah tabiat ni sebab Menjerit2 itu sangat2 tidak elok..ia sangat2 berkesan dalam hati anak2 anda maupun suami atau isteri dalam rumahtangga..anak2 yg selalu mendapat jerik pekik dari ibu atau ayah adalah anak2 yg sangat sensitip dan akan menjadi insan yg sangat pendendam...

sikit2 bolehlah..berdasarkan pengalaman saye menjadi ibu kepada 4 orang anak;)
yang baik dari ALLAH yang buruk semua dari saye:)



~adiozzz~ 

6 org mintak aku reply komen;P:

iduraz said...

hehehe..tapi mak2 nih kdg dah geram memang kaur gk suara tarzan tuh

Farra Dhelina said...

mmm jadi tarzan pun tak jalan kak..hahaha

YaNNa said...

salam.. hai kak risa.. huhuhu.. akak ke???

betul la kak... saye sokong ape yang akak tulih tu...kadang klu jadik tarzan belom tentu anak tu akan ikut cakap kite, buat kering air liuq jerke... saye memang x gune kan care jerit2 ni... cakap je elok2 kan, tp bertegas... klu agak2 depa noty gak... saye tunjuk rotan jerk.. (tp bukan pukui...)

risa said...

iduraz: hehehe..biasalah tu..sebelum nak jadi tarzan tu kan yang...tarik nafas dalammmmmm2 insyaallah tu;)

farra sayammm...sebab dah biasalah tu anak2 tak heran...haippp takmo2

yanna...bagus tu..bebudak sekrang lain tau...pendekatan saikologi tu lagi bagus..kena banyak2 sabar..haishhh akak ni selalu tak sabar jugak;P

Aziah said...

muweh weh weh weh.. saya juga kadang2 terpaksa jadik tarzan... tarzan tingkat 16 sebab rumah kat tingkat 16 erkkk

IDAZS said...

tanx kak risa berkongsi ilmu yg sangat bagus nie.

saya pernah juga menjerit sekali kat Zarin dulu. huhuhuhu,Tapi di luar sedar kin mcm 'gila meroyan' kot time tu. insaf lepas ni tak buat dah.sbb makin kita jerit makin kuat dia melalak. Kin sbb takut agaknya.

 

Copyright © 2011 Reserved to mY HaPpy FAMiLy®
Design with love by CikBulat