Tuesday, April 19, 2011

Ujian datang dariNYA kerna sayang...Jgn lah cepat menghukum

Salam ukhwah kengkawan...

Semoga hari ini lebih baik dari semalam insyaallah....sambil sarapan sambil membaca entri2 menarik daripada sahabat2 blogger...paling suke aku masuk blog dak fahrain ni..  Sangat2 memberi keinsafan pada diri yg serba kekurangan ni...Kepada kawan2 semua jangan lah cepat menghukum..jangan lah cepat membenci..Kite semua memang tidak terlepas dari melakukan kesilapan..Dan sesungguhnya dari pada kesilapan lah kite belajar menjadi yang terbaik..insyaallah


sesi diet sudah bermula...so, sarapan makan ni je lah ye....hehehe diet ke neh??
jom baca artikel kat bawah ni jom:)


KENAPA AKU DIUJI


Kadang-kadang ...bilamana Kita dilanda pelbagai ujian Dan dugaan hati Ini selalu sahaja merintih...Dan pelbagai persoalan timbul dibenak Hati sanubari Kita.......

 
KENAPA AKU DIUJI ? " Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan ;" Kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji ? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum Mereka ,maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar Dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta ." -Surah Al-Ankabut ayat 2-3

 
KENAPA AKU TIDAK DAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN ? " Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal IA amat baik bagimu, Dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal IA amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui ." -Surah Al-Baqarah ayat 216

KENAPA UJIAN SEBERAT INI ?
" Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." -Surah Al-Baqarah ayat 286
RASA KECEWA ??
" Janganlah kamu bersikap lemah, Dan janganlah pulak kamu bersedih hati , padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya , jika kamu orang-orang yang beriman. " -Surah Al-Imran ayat 139

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA ?
" WAhai orang-orang yang beriman ! Bersabarlah kamu ( menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan ), Dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan ), Dan bersedialah ( dengan kekuatan pertahanan di Daerah-daerah sempadan ) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya ( mencapai kemenangan )." -Surah Al-Imran ayat 200 "Dan mintalah pertolongan (kepada Allah )dengan jalan sabar Dan mengerjakan sembahyang; Dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk" -Surah Al-Baqarah ayat 45

APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI ??
" Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin , diri , harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka...... -Surah At-Taubah ayat 111

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP ?
" Cukuplah Allah bagiku, tidak Ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal ." -Surah At-Taubah ayat 129

AKU DAH TAK DAPAT BERTAHAN LAGI !!!!!!!!!!
" ...... Dan janganlah kamu berputus ASA dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus ASA dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir." - Surah Yusof ayat 12 Semoga segala persoalan Dan rintihan yang melanda jiwa Dan sanubari Kita terubat dengan janji-janji Allah.......... Sesungguhnya kepada kitab suci Al-Quran lah tempat Kita merujuk segala permasalahan.....kerana ialah penawar.....penawar untuk Kita.........marilah Kita kembali kepada Al-Quran.....kembali mengamalkan ajaran yang terkandung sepenuhnya........

Semoga Allah memberkati sahabat-sahabat di sana.... Wassalam.....


**terima kasih fahrain sebab sudi berkongsi artikel ni...terima kasih banyak2

~~adiozzzz~

14 org mintak aku reply komen;P:

nikaviolet said...

kalau tuhan uji kite dugaan yg berat...b'makna tuhan syg kan kite...

♥ Mrs.Eady ♥ said...

thank q for sharing this..amat mengusik jiwa :)

cik fai said...

sebenarnya ape kita nak , ape kita buat semua sudah ada dalam Al quran kan .
kite je yang menentukan semua ini .

nice info :)

Aziah said...

sedih sedih sediah... kak risa bleh baca-baca juga di i luv islam... kat situ pun banyak info

Aziah said...

eh eh eh lupo nak komen basal bekpes akak tu... aloh loh lohhh pesal snek itu dijadikan bekpes

NoRa DaDiLLa said...

Allah menguji hambaNya mengikut kemampuan hambaNya.. tak akan lebih dari tu. Jadi, setiap dugaan yang datang pasti kita bole laluinya... tq k.risa for the info...;P

etiey.com© said...

Ujian Allah tanda Dia sayangkan kita... tp jika berat ujianNya menguji kesabaran

ashra said...

thanks sharing2..
hehe.kdg2 bila tak sabar dlm ujian,mmg kena muhasabah diri gni kan.. =)

ujian oh ujian..

Ila said...

jom kita berdiet....hehehe

risa said...

nika..cume kadang2 tak tertanggung:(

izwa..my pleasure dear

cik fa..kalau hidup berlandaskan alquran dan sunnah insyaallah

risa said...

aziah..ok yang..kang akak jenguk kesana
yang mana tu? apollo eh..hahaha sebenarnya anak akak punye..erks

dila..insyaallah ye

etiey..camne pon hidup kena teruskan

ash..emmm camtulah yg sepatutnye..muhasabah diri:)

ila....diet lah tu..kang tengahari tengok menu ape ye:)

ramizah said...

diet, breakfast makan salad la kak :p
erm...memang bila diuji kita akan lebih dekat dengan Allah...

zuwaidah said...

terima kasih juga buat risa kerana berkongsi artikel di blog ini.

hiiii...diet nampakkkkkk

risa said...

ramizah...td tengahri amik sup ayam jer tau...tapi ikan sekor besau:)

kak zue...dietlah tu..ish ish ish

 

Copyright © 2011 Reserved to mY HaPpy FAMiLy®
Design with love by CikBulat