Wednesday, April 13, 2011

~~Vitamin C pleaseeeee~~



Salam korang semua...

haiyaaaaaaaaaaaaaaa makcik siti
pelempuan manyak mude ekekeke...saje je nak menyanyi

Wohooooo...dari pagi aku membisukan mulut dan mambukak mata besau2 macam mata petai dari ladang org asli..hahahaha sebabnye TEKAK AKU GATAL!!!!!
Sangat2 gatal okehhhh...inilah balasan yg kuterima sebab DEGIL nak mam*** kannnn
Semalam bedal rambutan mak yg sangat2 longkah tu tak hengat donia.....tekak aku masih ada infection...
Silalah padankan muke aku huahuahua...aku nak makan buah!!! buah2 yg ado vitamin C...i need them badly!!! terbayang2 buah2 macam star fruit dan limau!!

Aku sempat le cari info2 tentang vitamin c neh...memang aku rasa aku kurang sangat amik vitamin c ler...adoyaiii tapi aku suke makan sayur!! sayur2 hijau especially...yg tu memang sangat2 bagus untuk buang kolestrol jugakkkk! sila2 lah baca..kalo korang nak tambah sila kan ye...aku sukeeeeee


Epal
Epal sebagai contohnya, merupakan contoh bagus dari serat yang mudah dicerna untuk membantu memerangi kolesterol. Buah berair ini juga bagus sebagai sumber vitamin C.

Blueberri
Blueberri bahan yang kaya sumber serat, vitamin C dan antioksidan. Selain ini segala jenis Berri bisa jadi pilihan lain yang sama bagusnya. Dimakan saat masih segar atau ditambahkan dalam yogurt, sereal dan salad kasiat berri tetap bagus untuk kesehatan.

MANGGA
Vitamin C banyak terdapat dalam mangga. Sumber lain : belimbing, kedodong,
betik, rambutan, strawberi dan kiwi. Vitamin C berupaya mencegah kolestrol
LDL dlm tubuh.


Vitamin ini mudah larut dalam air sehingga bila vitamin yang dikonsumsi melebihi yang dibutuhkan, kelebihan tersebut akan dibuang dalam urine. Karena tidak disimpan dalam tubuh, vitamin C sebaiknya dikonsumsi setiap hari. Dosis yang rata-rata dibutuhkan bagi orang dewasa adalah 60-90 mg/hari. Tapi bisa juga lebih tergantung kondisi tubuh dan daya tahan masing-masing orang yang berbeda-beda. Batas maksimum yang diizinkan untuk mengkonsumsi vitamin C adalah 1000 mg/hari.

Kekurangan vitamin ini dapat menyebabkan gusi berdarah, sariawan, nyeri otot atau gangguan syaraf. Kekurangan lebih lanjut mengakibatkan anemia, sering mengalami infeksi dan kulit kasar. Sementara kelebihan vitamin C dapat menyebabkan diare. Bila kelebihan vitamin C akibat penggunaan suplemen dalam waktu yang cukup lama dapat mengakibatkan batu ginjal, sedangkan bila kelebihan vitamin C yang berasal dari buah-buahan umumnya tidak menimbulkan efek samping.

Makanan yang mengandung vitamin C umumnya adalah buah-buahan dan sayuran. Buah yang mengandung vitamin C tidak selalu berwarna kuning, misalnya pada jambu biji yang merupakan buah dengan kandungan vitamin C paling tinggi yang dapat kita konsumsi. Bahkan, pada beberapa buah, kulitnya mengandung vitamin C lebih tinggi daripada buahnya. Misalnya pada kulit buah apel dan jeruk walaupun tidak semua kulit buah bisa dimakan.
Untuk mengetahui kandungan vitamin C pada buah, berikut adalah tabel kandungan pada buah-buah yang umum kita temui dalam 100 gram.
Buah Kandungan Vitamin C
(mg/100 gr)
Jambu Biji 183
Kiwi 100
Kelengkeng 84
Pepaya 62
Jeruk 53
Melon 42
Anggur 34
Jeruk Mandarin 31
Buah Sukun 29
Mangga 28
Nanas 15
Pisang 9
Alpukat 8




Ape Vitamin C boleh buat untuk anda??

Kulit dan Kulit Muka - Fungsi Vitamin C yang terkenal adalah rumusan kolagen iaitu bahan protein yang mengikat sel-sel. Ia penting bagi pembaikan semula dan pertumbuhan tisu, sel, gusi, pembuluh darah, tulang dan gigi. Vitamin C mempercepatkan pemulihan luka, melecur dan gusi berdarah. Penyembuhan selepasa pembedahan adalah lebih cepat dengan pengambilan Vitamin C yang tinggi.


Antioksidan - Vitamin C merupakan antioksidan yang menolong mengeluarkan toksin dalam darah dan mempunyai kesan anti penuaan. Ia amat berguna bagi menentang jangkitan, menghalang serangan virus dan bakteria, mengurangkan kesan alergi. Bagi perokok Vitamin C menghapuskan keracunan nikotin.


Tindakan Kardiovaskular - Vitamin C mengurangkan pembekuan darah dan menolong menurunkan kolesterol dalam darah. Ia juga menolong menyerap zat besi dan meningkatkan hemoglobin dalam darah.



VITAMIN C BERFAEDAH UNTUK :

*Memperbaiki kesihatan kulit muka.
*Ekzema, dermatitis, masalah kulit.
*Batuk, demam selsema, jangkitan.
*Warga tua.
*Mereka yang mengambil antibiotik dan menjalani perubatan.
*Wanita yang mengambil pil perancang.
*Perokok dan mereka yang mengambil alkohol.
*Pesakit kencing manis.


~~adioz~~

5 org mintak aku reply komen;P:

R.I.E.Z said...

datang melawat sambil tgk buah-buah ni. i luv fruits!

btw, jom bc my latest post and jgn lupa komen2.
http://riez1004.blogspot.com/2011/04/tips-temuduga.html

Ummiakid @ lily said...

terliur tgk blueberri...sini susah dpt...huhuhh...buat kek sodap tu

Sharinginfoz said...

Thanks for sharing, sebelum ini ingatkan oren aja ada vitamin C

etiey.com© said...

tq for sharing... cam lebih kurang entry.. heheh saya for kids kak

IDAZS said...

suka kiwi, nyum-nyum..ingatkan oren byk vitamin C, rupanya tak ek! huhuhuhuuh

 

Copyright © 2011 Reserved to mY HaPpy FAMiLy®
Design with love by CikBulat