Monday, April 18, 2011

Tanda-tanda hati mati

Salam korang semua...lepas makan tengahri sebelum gerak ke musollah aku nak share sikit dengan korang artikel dari blogger fahrain ni...aku suke masuk blog dia sebab banyak ilmu agama aku dapat..maklumlah walaupon aku ni ada background agama tapi semua tu tak bermakna aku tau...

Aku tau banyak menda tapi aku tak praktikkan dalam amalan harian, tu sebab selalu terlupa...so, aku letak dak fahrain ni dalam bloglist aku untuk sentiasa beringat..insyaallah aku pasti dapat manfaat je...untuk korang jugak lah walaupon selayaknya aku kena jaga hati aku betul2...hati yg rapuh, hati yg giler..hati yg selalu tak waras..nauuzubillah jom baca ye

 semoga hati kite semua bersih macam ni ye:)


Tanda-tanda hati mati

Menurut Syeikh Ibrahim Adham, antara sebab atau tanda-tanda hati mati ialah:
1. Mengaku kenal Allah SWT, tetapi tidak menunaikan hak-hak-Nya.

2. Mengaku cinta kepada Rasulullah s.a.w., tetapi mengabaikan sunnah baginda.

3. Membaca al-Quran, tetapi tidak beramal dengan hukum-hukum di dalamnya.

4. Memakan nikmat-nikmat Allah SWT, tetapi tidak mensyukuri atas pemberian-Nya.

5. Mengaku syaitan itu musuh, tetapi tidak berjuang menentangnya.

6. Mengaku adanya nikmat syurga, tetapi tidak beramal untuk mendapatkannya.

7. Mengaku adanya seksa neraka, tetapi tidak berusaha untuk menjauhinya.

8. Mengaku kematian pasti tiba bagi setiap jiwa, tetapi masih tidak bersedia untuknya.

9. Menyibukkan diri membuka keaiban orang lain, tetapi lupa akan keaiban diri sendiri.

10. Menghantar dan menguburkan jenazah/mayat saudara se-Islam, tetapi tidak mengambil pengajaran daripadanya. Semoga dengan panduan yang di sampaikan itu akan dapat kita sama-sama mengambil iktibar semoga segala apa yang kita kerjakan akan diredai Allah SWT.

Menurut Sheikh Ibni Athoillah Iskandari dalam kalam hikmahnya yang berikutnya;

Sebahagian daripada tanda mati hati itu ialah jika tidak merasa dukacita kerana tertinggal sesuatu amal perbuatan kebajikan juga tidak menyesal jika terjadi berbuat sesuatu pelanggaran dosa.



 Mati hati itu adalah kerana tiga perkara iaitu;
1-Hubbul dunia (kasihkan dunia)

2-Lalai daripada zikirullah (mengingati Allah)


3-Membanyakkan makan dan menjatuhkan anggota badan kepada maksiat kepada Allah.

Hidup hati itu kerana tiga perkara iaitu;
1-Zuhud dengan dunia

2-Zikrullah

3-Bergaul atau berkawan dengan aulia Allah

*semoga hati kite semua tidak mati...lately banyak sungguh hati2 yg terluka sebabkan kebodohan ku...semoga mereka semua memaafkan daku:(

~adiozzz~

4 org mintak aku reply komen;P:

♥ Mrs.Eady ♥ said...

tq for sharing :)

risa said...

welcome sis:)

NoRa DaDiLLa said...

terime kasih k.risa... peringatan yg sgt bagus... thnks for the sharing...=))

Lulu caldina said...

http://lulu-pages.blogspot.com/2011/04/i-love-my-contest.html


kak, jom contest

 

Copyright © 2011 Reserved to mY HaPpy FAMiLy®
Design with love by CikBulat