Wednesday, June 29, 2011

Lelaki pon Menopos daaaaaaaaa...hahahaha

Salammmmmmmmmmmmm..


Baru aku tau neh...lelaki pon ada menopos jugak!!! lalalalalala
So, aku dah tau le ngape bos2 lelaki yg berumur ni selalu moody....hahahahahaha
Mencikk!!!!!!!!!!! rasa nak print and suruh derang baca tau!!! suke2 nak marah and suke nak suke2!!!
Wohoooooooooooo aku copy paste dari SINI

Benarkah lelaki mengalami 'menopause'? Ya. Ternyata lelaki yang memasuki usia 40-an juga mengalami kemunduran level hormone testosterone yang dikenal dengan andropause.

AndropauseThis is a featured page

Ingin Tahu
Pada saat mencapai usia diatas 50 tahun, pria mengalami fenomena yang hampir mirip menopause pada wanita, dan disebut andropause. Pada wanita, masa menopause memiliki batas yang jelas, yakni berhentinya haid sebagai tanda perubahan dari masa reproduksi menuju masa senja, sedangkan pada pria batas tersebut tidak jelas. Namun demikian, keduanya sama-sama mengalami penurunan kadar hormon seks. Pada wanita, yang menurun adalah kadar estrogen, sedangkan pada pria kadar testosteronnya. Penurunan kadar steroid seks tersebut menyebabkan perubahan-perubahan, yang akan disertai dengan berubahnya sikap dan emosi, kelelahan, berkurangnya energi, menurunnya libido dan ketangkasan fisik. Berbeda dengan menopause yang secara umum terjadi pada wanita di usia 45-55 tahun, maka masa perubahan andropause pada pria ini mungkin lebih panjang dan secara bertahap.
 

Definisi andropause (andro = laki-laki, pause = berhenti) adalah berhentinya fungsi maskulin (kelaki-lakian) akibat hilangnya fungsi testis (buah zakar) dan/atau kelenjar anak ginjal (adrenal) dalam memproduksi hormon testosteron, yang ditandai dengan sekumpulan gejala. Sebagian pakar beranggapan bahwa istilah andropause secara biologis kurang tepat, karena di sini tidak terjadi penghentian fungsi dalam arti sesungguhnya. Produksi spermatozoa terus berlangsung meski dalam jumlah lebih sedikit. Fungsi seksual maupun fertilitas masih terjadi, hanya memang menurun. Pada andropause tidak terjadi penghentian proses biologis tertentu, melainkan hanya kemunduran fungsi sejumlah organ tubuh, termasuk fungsi seksual. Istilah andropause tersebut lebih ditujukan untuk sindrom klinis yang ditandai perubahan fisik dan emosional pada pria yang dihubungkan dengan proses penuaan dan menurunnya kadar hormon steroid seks secara bermakna.
 
Penyebab
Andropause disebabkan oleh menurunnya jumlah hormon seks tertentu dalam tubuh seiring proses penuaan, terutama testosteron. Mulai sekitar umur 30-an, kadar testosteron menurun sekitar 10% tiap 10 tahun. Pada saat yang sama, faktor lain dalam tubuh yang disebut globulin pengikat hormon seks (sex hormone binding globulin atau SHBG) meningkat. SHBG mengikat lebih banyak testosteron yang beredar dalam darah dan membuat testosteron tidak dapat mengeluarkan pengaruhnya pada jaringan-jaringan tubuh. Akibatnya testosteron bebas yang tersisa (bioavailable testosterone) semakin sedikit untuk menjalankan fungsi-fungsinya. 


panjang benau ni...korang sambung le baca kat SINI eh... 
nak print nak bagi somi terchenta aku baca...lalalalala



~~adiozzzzzzzzzzzzzzz~~

20 org mintak aku reply komen;P:

fRaMe+LenSeS said...

amboih2.. sonok dia gelak ye. :P

:: Mrs.Eady :: said...

pmpuan gak dr awal monopos sb asyik marah jek asyik emo jek..hahahahahahaha...

PinKy MoMMa said...

ooo patutla bos dulu moody gak hahahaha...kena bgtau suami ku ni kak.. ;D

Farra Dhelina said...

oo ada juge ye.. hihihi

aizamia3 said...

MENOPAUSE utk perempuan..

cuba asingkan.. MEN NO PAUSE... hhehe...

psstt: komen takde kene-mengena..

umialya said...

agak2nya bapanyapun sedang menuju ke alam ini, moody tak abis2.. (psttttt!!!)

Nour Akmal said...

huhuhu...
adil dan saksama..huhu..
laki pun menopos juga..=p

JIJI YU said...

hehe..tapi leh kawen lagi kan..umur enam puluh tu ok lagi

bersama kak Es said...

haaaaaa kooo...ingat pompuanje ada menopos ... andropos pun ada gak okeh ..

Allah itu Maha Adil

Ibu Darwisy said...

erkkk..pasni tgk uncle2 yag 50 keatas moody dah tau dh..huhu

risa said...

Nadh...ekekeke ai memang suke gelak! lalalala

izwa...takpelah kan sebab pompuan lahirkan zuriat..lelaki pandai bagi jerk..ekekeke

tulah adik dolly musyukkkkk!! geram tau dak bos ni asik moody je..bosan le..sat2 dia marah..sat2 dia gelak2..lama2 aku yg gilerrrrrrr

risa said...

farra...akak pon baru tau..lalalala

aiza..men no pause!!! hahahaha pandai ko kannnnn hampeshhhh sampai nak masuk dalam pon tak pause2 lagik..ekekeke

atun...uihhhhh jangan woooo fensan nanti..hehehe

risa said...

KIC..hahah lepas ni kalo ada lelaki moody bgtau le "wehh ko nak menopos ke??" lalalala

jiji...memang boleh je kalo bab2 tu kannnnnnnnnnnnn;P

kak es...ekekeke kan kan kan padan muke kite:)

ibu darwisy..jgn tunggu 50...40 pon dah start daaaaaaaa

siti kektus said...

haha, yeke kak, baru tau nih,

laki menopos pon, kawen boleh 4 gak kak, huhuhu

ADZA IRDAWATI aka MAK DARA said...

wahhhhh br tau.. hehehehehe
salam terjahhhhhhh dari mak dara =)

mas saari said...

info yg menarik...
baru tau!!

mr.curly said...

alamak! dh main paus2 lak..hehe

pe2 pn bagus info ni tuk kite sume..

CikHaniBhulat said...

gembira btul ye

CikHaniBhulat said...

gembira btul ye

Isteri Encek Bard said...

adeh baru tahu kak.. hehehhehheh nak golak gak buleh

 

Copyright © 2011 Reserved to mY HaPpy FAMiLy®
Design with love by CikBulat