Monday, June 13, 2011

RUNSING..emmmm

Selamat pagi dan Assalamualaikum semuaaaaaaaaaaaaaa

Weekend yg sangat2 sibuk dengan famili....langsung tak pandang lappy sebab kalau dah dok depan tu for sure akan berejam2 tekun membelek semua benda dalam nun...dah tentu2 takde breakfast..takde lunch hahahahaa

So, aktiviti weekend bersama keluarga tersayang berjalan dengan jayanya...ya ribaaaaaa angre angre..lalalala
Korang tau tak...aku kalau ada masa memang dok pot pet pot pet ngan suami
Bukan membebel ye kengkawan sebab aku paling benci org membebel..bla bla bla semak okeh!
Aku suke berborak dan mendengar ape somi aku nak cerita...biasa pasal opis and kilang tempat dia mencari nafkah tu lah...

Lately dia asik cerita pasal dua kawan baik dia yg dah "pasang dua"...paham2 jelah korang kan ape pasang dua tuh...aku senyum je dengor dia cerita walaupon kengkadang jawapan aku tu agak over dan belagak..
korang dengar dua kes ni dan aku nak dengar komen korang ye..

kisah satu (ekekeke dah macam nabil plak) seorang lelaki yg baik budi bahasa susah nak nampak dia marah..tetiba mengaku jatuh centa dengan seorang gadis pemalu yg baik budi bahasa...isteri sendiri adalah wanita bekerjaya dan agak sibuk...telah dikurniakan 4 org anak dan kesemuanya sudah berkahwin...alasan suami isteri selalu sibuk dan susah nak dapat kepuasan..

**yg ni aku ok lagik sebab aku tau lelaki ni memang nampak baik dimataku..manakala isteri agak sombong ala2 datin sampai datang umah pon takmo turun dok dalam keta dengan spek hitamnye..huh

kisah dua.... seorang lelaki yg pada mulanya nampak baik dimataku..tp sangat2 tidak baik bila somi menceritakan kisahnya begini...isteri lebih tua darinya...takmo melayan nye lagi alasan dah tua...lelaki ni plak jumpa dengan janda anak empat dan telah berjanji akan melayan nafsunye setiap hari!!! sekali lagi diulangi SETIAP HARI!!! mak aihhhhhh
mereka belum bernikah tapi telah round the world honeymoon..sebab isteri tak layan kannnn..emmmmm
anak dah 5 dah besar2...dah bosan tengok wife dia katanya...

**yang ni memang aku rasa nak hempok kepala dia kat tiang konkrit!!! sesedap rasa mengata lagu tu...memang isteri dia agak sempoi..tp ape salahnye sisuami mencantikkan isteri tu..dia bukan tak mampu!! alasan dia tu tak munasabah langsung...yg perempuan pon satu kenapalah terus mengalah macam tu..sedih betul lah...aku dah jumpa girlpren lelaki ni...dan aku tak rasa hubungan yg berdosa tu akan kekal lama..insyaallah dapat balasan nanti...sekarang memang ko senyum lah kan sebab segala harta dia dah beralih arah...tapi ALLAH maha adil wahai sis yg perasan jelita...kau pasti akan terima balasan kerana menganiaya kaum sejenismu....

Aku tak mengutuk dan mengata..sekadar peringatan untuk diri sendiri...aku rasa ini hint dari ALLAH sebab somi aku nak cerita menda2 macam ni untuk mengingatkan diri aku kan....so, aku akan amik mana yg baik untuk jadi pengajaran pada aku...benda2 macam ni takde sape pon nak..tapi kalau dah suratan aku takleh nak kata ape2...TAPI sebelum ape2 terjadi kite kenalah bertahan...sentiasa muhasabah diri..

Selalu lah berbincang dari hati kehati2 mata bertentang mata...ape yg kurang pada diri kite dan diri dia...sama2lah memperbaiki...dah nama suami isteri tu kan saling melengkapi...kena ada asas agama yang kukuh insyaallah...Aku cuba menjadi isteri yg baik untuk sidia...semoga sidia tak berubah hati...dan sekiranya dugaan itu datang (dah pernah datang ponnnnnn) aku harap aku akan tabah menghadapinya...takde perkahwinan yg tak menghadapi dugaan kan kan kan...

Runsing kan??? memang runsing...tapi bila dah meluahkan disini..aku rasa lega..semoga dia membaca..semoga dia tau aku sentiasa sayang dan terima dia seadanya selagi dia menyayangi dan menerima aku seadanya...

**sambung buat keroje lah...sila komen ye korang..kasi sedap hati aku japs

~~adiozzzzzzzzzzzzzz~~

37 org mintak aku reply komen;P:

safurara said...

huh honeymoon sudah?tapi tak kawen ag?WTFish.tak takut ke dgn ALLAH?

yg kisah 1 tu rs rasa ok lagik lah.dr yg second tu.menyakitkan hati tol.

Lariis Atheera said...

errr... adehh

cik panadol said...

insya-Allah takde pape tu kak...

Lulu Caldina said...

lulu doakan kakak dan abang bahagia sehingga ke akhir hayat...

bersama kak Es said...

yes!! kak es datang nak komen nih ;)

kalau kak es hempuk kepala 2 2 hehehe
bukan apa... dah lamaaaaaa mereka berumah tangga , dah tahu dah baik buruk, kurang lebih isteri masing2 kenapa nak cari lagi wanita lain dan wasting another years nak start it all over again.
diorg ingat senang ke ??? yang bertahun2 kawen tu ... dulu pun awal2 manis jugak kan? cam tu lah yg baru ni .... berapa hari nak manis.
apalah salahnya sebagai KETUA keluarga duduk dan berbincang heart to heart dengan isteri. Kalau selalu amalkan solat jemaah , selalu bagi pengisian , santuni isteri dengan baik , bersikap romantik macam nabi suruh tu .... bukan setakat nak layan , jadi 'hamba' pun isteri sanggup.
perempuan ni kalau buat baik dgn dia ... 10x lebih baik dia balas. kan??

Hidup rumahtangga mmg banyak sangat godaan dan cabaran. Kenalilah isteri dengan hati ...

risa said...

rara...banyak lagi yg somi cerita tapi akak tak tulis semua..tak baikkan? hmmmm

ariss...erksss emmmmm

cik panadol...cuba jugak neh tidak memikirkan ape2

lulu sayammm..thanks my dear:)

Shiela Firdaus said...

jap..yang kisah satu tu..bukan den kan? bukan den ka??
kehkehkeh..terasa macam sama tapi yang tak sama macam kepuasan je..jap call lalink ada cerita apa² tak kat suami risa!

IDAZS said...

perkara-perkara macam nie lah yang paling ditakuti. Harap kita dapat bermuhasabah diri dan baiki mana yang kurang dalam sesebuah ikatan perkahwinan.

risa said...

ahahaha...kakaksela sayangkuh...ini cerita talak kena mengena ngan itu abg jeo..ish ish ish

kak es!!!!! thanks for comment!!! i like it very much!!!! betul sangat2 tu...lelaki macam ni lah..takpon memang perangai manusia macam ni..masa baru dan cantik memang semua org sayang..bila dah berhabuk dan berkarat semua pakat2 nak buang...uwaaaaaaaaaaaaaaaaa
ape salahnye digilap ke di alter ke...kan kan kan

Anonymous said...

risa...
tak ada rumahtangga yg tak diberi dugaan oleh Allah.
akak dah pernah rasa dan membuatkan diriku menjadi lebih tabah,insyaALLAH.

pd kisah yg pertama tu...mengingatkan kita betapa sibuk pun kita,jgn lupa tanggungjawab kita sebgai isteri....takut jugak sbb kadang2 tu terleka,terlupa yg kita ada suami...adoiii laa
yg ke2 tu..takut laa dgn dosa sbb mati tak tentu masa,entah esok atau lusa,nnt tak sempat nak taubat laa pulak. :)

mas saari said...

saya tak suka dgn kedua2 kisah ni!
yang si suami kenapa bila dah lama berkahwin baru nak sedar kekurangan pasangan! sebab dah jumpa yg baru dan muda kan?

yang si isteri pula kenapa jadikan alasan kesibukan dan dah tua untuk tidak melayan keperluan suami!

sepatutnya mereka ni berbincang utk selamatkan rumahtangga bukannya cari cara mudah utk selesaikan masalah!

risa said...

kak mazz...tulah kan..saye ni dok dengor macam2 suami saye cerita..bila dah tak suke habos semua keburukan keluar..luar dan dalam!!! sedih betul kak..
saye pon pernah alami so, saye paham sangat2..cuma tulah bila benda2 macam ni timbul balik and lagi pulak bespren dia..takut tu memang ada

risa said...

mass sayam..itulah lumrah dunia kan kan kan....kesian..
cuma yg pertama tu akak rasa banyak nye salah perempuan...yg kedua tu entah ler..dua2 pon salah jugak!!

peNulis SeNjA said...

best nye pi honeymon .. x ajak pon mama .. ish ish kedekut

Unknown said...

jom minummm dulu bagi sejuk hati hehehe :)

PinKy MoMMa said...

yg penting kena ada sikap terus terang..jgn hipokrit ;)

sllu gak bincang ati ke ati ngan encit papa..riso kak riso..
kalau boleh biar dua2 pihak senang dgn penampilan..sikap masing2 kan ;)

doakan kakak ku sihat dan bahagia hingga ke akhirnya..aminnnnn

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
risa said...

wan...anakanda oiii..bila masa aku pi hanimun plak...ish ish ish cium kanggggg

ieda...milo ais pleaseee

pinky..owh adik sayammm sangat benar katamu...jgn ada rahsia antara kite lah kan kan kan
insyaallah dear...thanks for doa mu ye sayangkuh...sama ngan hubungan kalian jua harapnye berkekalan hingga tutup mata:)

Ein said...

mencik betul kat lelaki no.2 tu. perasan keburukan isteri je, keburukan sendiri x perasan langsung

risa said...

ein..tulah kan..dia sendiri pon pasti ada kekurangan ye tak?

Lulu Caldina said...

jadi perempuan ni, belum kawen, dah kawen, anak seploh, bukan alasan untuk tidak kekal menawan hati suami.. bukan saja dari diri, hati dan masakan.. hoho..

Farah Shamsudin said...

aish! memang risau la kak.. kena pulak saya pun bekerja.. sentiasa sibuk.. kot tak terlayan en hubby.. yg penting kena ade tolak ansur dan terus terang kan.. kot ada yang tak puas hati kena la bagitau..

Niena Muhammad said...

panjangnye... --- @,@'
nway nice entri..singgah & follow.. jmput kmbali

LiLy @ MaMaQiStInA said...

erk..kisah no.2 tu..mak aii..setiap hari lg tuh..dh tak ingat dosa bila nafsu menguasai..hmm..

Murni Delights said...

isy menakutkan..jauhkanlah..cian nasib istri yang diperlakukan cam gitukan..
suami slalu slahkan istri dlm sume hal bila nak kawin lain..pernah tak diorg suluh muka diorg skap diorg dan prgai diorg spnjang dia hdup ngan istri dia sempurna ke?? marah nie..

stella star said...

Meh adikmu plak nak komen..Huhu
Setiap org ade pndapat sndiri kan..
so ini pendpat saya...Sape tak setuju leh tutup mata..hehe..
Semua ni normal..Sush nak ckp sebb ia ketentuan Ilahi kan..Kita berkorban banyak pun utk dia selagi nama manusia kalu dah tuhan kata KUN fa Ya kun dekat hatinya..maka berubahlah ia...Walau sebaik mana pun dia kan kan...So menda gini dr kita dok pk byk baik kita pk untuk diri kita sendiri..Kita cari jalan utk kita enjoy dalam hidup kita. At least bila jadi sesuatu taklah kita menyesal " Adui banyak kita berkorban utk dia tp ini balasan dia' ...Sebab lumrah manusia satu keburukan atau kesalahn pasti akan menutup seribu kebaikan.. MMglah berdoa moga semua ini tidak terjadi pada KEluarga kita...Tp Hati Manusia kan Siapa yang Tahu...(Buat peringatan sendiri juga)

stella star said...

Eh ada lagi ni kak...
Aku pernah kerja opis ni semua lelaki dan aku sorang je pompuan...
rata-rata sembahyang tak tinggal..nak kata alim tak juga...Semuanya dah ada awek n isteri..Tp selalu aku tgk chatting ngan awek lain..Siap jumpa lagi..Bila aku tanya diaorg kan kenapa ni buat macam ini..kebanyakannya jawab nak test market n bohsan..Diaorg saja menggatal nak isi kekosongan..HUhu itu semua umur yang 30thn kebawah...Jadi jgnlah terkejut dengan fenomena ni..Perbaiki lah diri untuk diri sendiri.jaga kecantikan dan kesihatan(HEHE..Cakap pandai tp aku pun belum perbaiki diri lagi yg sgt MALAS ni:P)

edane said...

macam macam dunia sekarang. apa nak di kata itu jalan yang dipilihnya...

ashra said...

mudahan2 suami kita tak tergolong dalam golongan2 kawin dua ni.amin...

emmm.................
takut kan sebanarnya k.risa.
saya dgr member saya nak cerai pun da seriau,padahal baru setahun dua kawin..tah la..

syiela said...

x suka la kisah no.2... hish!!

ain revival said...

waaa..cam takut jer my future husband macam tu..mintak dijauhkan~

risa said...

lulu...betul tu dear..kite kan saling melengkapi..apesalah nye kalau nak tegur kekurangan memasing kan kan

risa said...

farah..akak pon keroje ni dear..adoyaiii dah le asik disuruh berenti je..tak pernah nak ikut..tp dok umah kang bila masa nak bercantik2 neh?? adehh

risa said...

shopping..thanks for dropping by:)

lily...org kalo dah gersang macam itu gayanya..adehhh deh dehhh

murni..vil..emmm susah nak cari pasangan yg mengakui kesilapan masing2 kan...semua pon nak menang je

risa said...

jila..my sis..bukan takmo terima qadaq dan qadar..tp at least kite mempertahan dan memperbaiki kekurangan diri..jgn sampai kehilangan baru nak sedar selama ni kite bagi layanan buruk kat pasangan itu je..kan kan kan

risa said...

etiey...kengkadang sangat menyampah bila ada org gunakan perkataan dah takdir..org tu sebenarnya cepat putus asa kan kan kan

zuwaidah said...

gitu ler adat org lelaki yang tak berfikir panjang, asyik fikir pasal "habuan" dia saja. anak2 di belakang dia tak fikir buruk akibat perbuatannya sendiri..dapat tempias woooooo.....minta dijauhkan!

 

Copyright © 2011 Reserved to mY HaPpy FAMiLy®
Design with love by CikBulat