Friday, June 10, 2011

Sila BACA dan pandanglah diri sendiri-statistik umat islam


Salam lagi pada semuaaaaaaaaaaaaaa

Dapat email dari hamba ALLAH neh...rasa2 cam nak share ngan korang semua:)



Statistik umat islam di malaysia


Saya paparkan statistik berkenaan umat islam di Malaysia utk renungan kita bersama:

1. 50% sahaja umat islam di Malaysia memiliki Al-quran di rumah dan hanya 5% membacanya dan 1% lagi membaca tafsirannya

2. 80% umat islam memliki ASTRO decoder dan hanya 5% menonton ASTRO OASIS

3. 70% umat islam tertarik dengan perkara yg membawa kepada "Karnival" atau unsur yg membawa kepada hiburan

4. 50% menyokong program seperti Akedemi Fantasia, Tomtombak, Mentor dan rancangan yg seumpamanya

5. Hanya 10% umat islam dari satu taman perumahan yg membantu masjid atau surau di sebuah kawasan

6. Hanya 20% yg menghantar anak-anak mereka ke sekolah agama

7. 80% remaja hari ini tidak reti atau tidak pandai mengaji

8. 90% remaja atau kaum wanita suka berseluar panjang dan memakai T-Shirt

9. 80% pasangan baru yang belum berkahwin akan menonton wayang setiap bulan di panggung wayang

10. 95% umat islam tidak pernah mencari atau pergi ke kelas mengaji untuk mendalami ilmu agama islam itu sendiri

11. 95% wali kepada pengantin perempuan tidak tahu syarat-syarat sah mewalikan anak mereka dan 99% bapa menyerahkan pernikahan anak mereka kepada berwlikan imam

12. 100% anak-anak islam bawah 12 tahun cenderung kepada kartun seperti Ultraman, Mask Rider, Digimon, Pokemon dan banyak lagi kartun seperti ini yang unsurnya merosakkan minda

13. 50% umat islam adalah kaki botol dan minum arak

14. 50% pasangan yg telah berkahwin dan dan mempunyai anak mengaku mempunyai hubungan sulit dengan perempuan lain dan mempunyai tabiat melanggan pelacur

15. 90% cenderung kepada keduniaan dengan ingin memliki rumah mewah, kereta mewah dan duit yg banyak

16. Hanya 30% umat islam lelaki menunaikan solat Jumaat pada setiap minggu

17. 3% umat islam menunaikan solat suboh secara berjemaah di masjid atau surau setiap hari

18. 90% umat islam tidak ambil tahu tentang soal kejiranan atas konsep tidak suka jaga tepi kain orang

19. Hanya 10% umat islam yang akan membantu saudaranya yg lain terutamanya dalam soal duit

20. Dan hanya 1% sahaja umat islam yang mengetahui Sifat 20 dalam ilmu ketuhanan

21. 90% umat islam percaya, faham, berkehendak, terikut-ikut kepada benda yang Tahyul, pelindung diri, pelaris business, tarik duit, seri muka, kebahagiaan rumah tangga, santau, pukau dan semua elemen yg menjuruskan kepada Syirik kepada ALLAH

Saya paparkan semua statistik di atas usaha untuk menyedarkan diri saya sendiri dan saudara saudari tentang betapa kroniknya kefahaman islam di negara kita sendiri hari ini. Dari peratusan yang tinggal berapakah yang boleh digolongkan kepada "orang muqmin" dan berapakah yang boleh digolongkan sebagai "Makhluk"

Sama-samalah kita buat kiraan untuk diri kita sendiri,

Yang paling penting, selepas kiraan dibuat, adakah kiraan itu dapat menyedarkan dan mendekatkan kita dengan ALLAH S.W.T?
 
 
 
**sama2 muhasabah diri...ku pon banyakkkkkkkkkkkkkkkkk kekurangan..alahaiiiiii
 
 
~~adiozzzzzzzzzzzzzzzzz~~

11 org mintak aku reply komen;P:

mas saari said...

insyallah...akan cuba perbaiki diri!

PinKy MoMMa said...

gulllpppp..diriku antara salah sorang tu ;p

sama2 memperbaiki diri dari masa ke semasa..

CIK TOM said...

perrgh statistik tue mmg diakui...huk3..

thank utk renungan n perbaiki diri utk yg lebih baik...insyaAllah..

risa said...

sama2lah kite ye mas...

pinky sayammm sama dengan je ngan akak neh...alolololo kite memang cuba nak jadi yg terbaik kan kan

cik tom!! thanks for coming
insyaallah ye aminnnnn

solomolo said...

renung-renungkan dan selamat beramal...

p/s : blog akak di entri ini...
http://solomolo.blogspot.com/2011/06/kutuk-pun-suka-ke.html

Lulu caldina said...

my kakak...wat pe hujung minggu..

Miss Marquis said...

hurm good post (: tapi statistik dia agak meragukan. mcm telalu rambang..

Akusipenulisblogygmalas.. said...

terbaek statistik nie..moh ler kita menginsafkan diri bukan masa membaca statistic nie jer bahkan setiap nafas kita hembus tapinyer..
maaf ayat tunggang terbalik..hahaha

Zul Fattah said...

masyaAllah... ramai tak sedar ni... elok la di hebahkan..

anismelon said...

hurmmm..btl lah kan org ckp org islam sekarang hanye islam ats ic...

kak risa..anis na mntk pendpt akak kt entry nei..boleh??

http://anismelon.blogspot.com/2011/06/lelaki-perlu-tahu-tanggungjawab.html

risa said...

solo..thanks dear..dah komen disinun

miss marquis..entah lah saye pon tak dapat nak pastikan..huhuhu

akusipenulisblogmalas..adehh panjangnye nama..sama2 lah kite ye

zul...kite amik mana yg baik je untuk panduan ye:)

anis..oke..sat2 akak bagi pendapat ye dear:)

 

Copyright © 2011 Reserved to mY HaPpy FAMiLy®
Design with love by CikBulat