Wednesday, June 29, 2011

Kesian Salleh Yaakob-walaupon bukan fan dia:)

Salammm...ingat nak diam dan berblog walking..

Tapi tertarik pulak dengan berita ni...emmmm kan aku dah kata..tak semua org boleh terima gurauan kannnnnnnn.. sama jugak macam isu Sepah tu kat SINI
Kire WORDLESS jugaklah ye..sebab aku copy paste jerkkkk dari berita harian online

Salih bengang!
Oleh Farihad Shalla Mahmud
farihad@bharian.com.my
2011/06/29

Kisah perkahwinannya seperti tidak dihormati, jadi bahan senda dan jenaka berlebih-lebihan

LEMAH nada suaranya di hujung talian. Jika sebelum ini tutur bicaranya sering disulami dengan lawan jenaka, tetapi ketika dihubungi Hip Isnin lalu, hanya keluhan yang kedengaran.
Semuanya gara-gara segmen selingan yang menampilkan dirinya bersama seorang pelakon komedi wanita, Nik Sayyidah atau Mek yang disiarkan menerusi program Maharaja Lawak peringkat akhir, Jumaat lalu.
Ada sesuatu yang terbuku dalam jiwa pelakon, pelawak, penyanyi, pengacara dan penyampai radio terkenal Salih Yaacob yang membuatkan dia marah, kecewa serta terkilan.

Tindakan Mek yang dilihat berlebih-lebihan dalam membangkitkan isu perkahwinan kali keempatnya itu berulang kali dalam program yang dipancarkan secara langsung itu membuatkan Salleh cukup bengang.

Bengang bukannya tidak boleh disentuh atau diusik kisah peribadinya, tetapi kerana pihak produksi tidak menepati janjinya untuk mempromosikan program bual bicara I Follow kendaliannya menerusi segmen selingan itu.

Menurut Salih, ketika dia diundang untuk menjayakan slot itu, tujuan asalnya adalah untuk memperkenalkan buah tangan terbarunya itu kepada khalayak. Namun apa yang berlaku adalah sebaliknya.
“Saya tak kisah isu perkahwinan saya itu diperkatakan, tetapi apabila ia sampai menenggelamkan tujuan asal segmen selingan itu dibuat membuatkan saya bengang dan kecewa.

“Terasa diri ini seperti diperbodoh dan dipersendakan mereka. Kalau betul mereka mahu saya berlawak soal perkahwinan, rasanya tak perlulah nak guna alasan mempromosikan program SY I Follow. Saya boleh berlawak macam biasa.

“Jika sekali dua isu poligami itu diperkatakan, saya boleh anggap itu sebagai gurauan, tetapi jika berterusan dijadikan bahan jenaka dan persenda, saya memang tak boleh terima kerana perkahwinan adalah satu ibadah. Apa perasaan pihak lain yang ada kaitan dengan perkahwinan saya ini?” pertikai Salih kembali.

Disebabkan sikap tidak peka mereka itu, Salih dalam getar suara penuh rajuk itu menegaskan dia seakan serik jika ada pihak yang menawarkan diri untuk mempromosikan programnya itu.

“Bayangkan, saya diberikan lebih kurang lima minit untuk mempromosikan program SY I Follow, tetapi disebabkan itu, kesempatan berkenaan tidak ada dan saya sendiri tidak tahu kenapa tiba-tiba pengacara AC Mizal muncul dan menyebabkan objektif slot selingan itu gagal mencapai matlamatnya.

“Saya sudah lama dalam bidang ini dan apabila diperlakukan seperti itu, saya terasa seperti pengalaman yang saya ada tidak dihargai. Terus terang, selepas ini saya sudah tawar hati jika ada pihak yang menawarkan diri untuk mempromosikan program saya itu. Kalau ada, adalah, saya tidak mahu terlalu mengharap,” katanya yang tidak mahu pisang berbuah dua kali.

Melihat kepada gandingan Salih dan Mek, ternyata gabungan itu tidak begitu sesuai dan tiada keserasian antara keduanya. Ketika diajukan pertanyaan itu kepada si empunya diri, lelaki berusia 50 tahun ini akur dengan kenyataan itu.

“Mek muncul dalam segmen itu bersama saya kerana dia juga terbabit dalam program SY I Follow itu. Begitupun, kalau hendak diikutkan, saya lebih suka jika digandingkan dengan Kak Engku ataupun Amy Mastura kerana kami pernah bekerjasama sebelum ini. Tapi produksi yang pilih, saya tidak boleh kata apa,” ujarnya sambil mengakui tidak mahu menonton kembali rakaman segmen selingan itu dek terlalu kecewa dengan hasilnya.

SY I Follow hasil populariti di radio

TIADA siapa yang dapat menafikan pengaruh Salih di radio nombor satu, Sinar FM sungguh besar. Jika tidak, masakan watak yang dimainkannya seperti Wak Jawa, Mak Neng dan Abang Jem cukup popular kepada pendengar setia stesen itu.

Disebabkan populariti watak itu yang semakin mencanak, karakter lucu itu akan dapat disaksikan di dalam program terbitan Global Station yang akan disiarkan di saluran Astro Warna, setiap hari Jumaat jam 9 malam bermula 8 Julai depan.

Bercerita panjang mengenai program itu, Salih berkata idea untuk menghasilkan sebuah program bual bicara seperti itu sudah lama ada dalam kepala, namun kesibukannya membuatkan hasrat itu terbantut begitu saja.

“Sebelum ini memang ramai yang minta saya hasilkan sebuah program bual bicara yang ada kaitan dengan diri saya sendiri. Jadi berdasarkan populariti karakter yang saya tampilkan dalam radio ditambah sambutan yang hangat diberikan oleh pendengar membuatkan saya rasa adalah elok jika karakter itu saya wujudkan dalam program ini,” katanya.

Terdapat beberapa segmen dalam program itu seperti I Follow, Betul Tak? Kembang Sa-Taman, Corat-Coret dan Lagu Merapu dan juga terdapat segmen yang akan memperkatakan topik semasa. Rancangan ini lebih berbentuk santai.

“Seperti judulnya SY I Follow, program ini lebih kepada untuk mengajak penggemar saya mengikuti apa saja perkembangan saya serta apa yang saya lakukan,” katanya yang turut mengundang selebriti dan personaliti popular sebagai tetamu undangan programnya itu.

Antara selebriti yang diundang termasuklah Nadia Mustaffa, Enot, Usop Wilcha, Jaafar Onn, Aziz M Osman, AC Mizal dan Linda Onn.

Selain terbabit dalam industri hiburan dan penyiaran, Salih berkata, dia kini sedang berjinak-jinak dalam dunia motivasi apabila sering diundang untuk menyampaikan ceramah.

“Sejak kebelakangan ini memang saya sering diundang untuk menyampaikan ceramah mengenai kehidupan berumah tangga dan amalan poligami. Saya tak kisah untuk berkongsi pengalaman dengan mereka kerana ia juga adalah satu cabang ilmu yang perlu dikongsi bersama.

“Saya juga mahu serius dalam bidang ini kerana sudah sampai masanya untuk saya mencari bidang baru selain bidang penyiaran yang saya ceburi ini. Bagaimanapun, itu tidak bermakna saya mahu mengucapkan selamat tinggal kepada dunia hiburan. Saya masih perlukan kedua-duanya,” katanya.

~adiozzzzzzzzzzzzzzz~

19 org mintak aku reply komen;P:

Unknown said...

cian diaa...

kemboja said...

sian.. da jadi bahan lawak pula..

Ibu Darwisy said...

kite pun bace kat BH hari ni..tula kesian die..dipersendakan..padahal nak mempomot segmen baru SY..CIAN sy..

PinKy MoMMa said...

cuba org lain persendakan umah tangga AC mizal ngan mek..kompem terasa kan..

AC dari awal pun hostkan maharaja lawak mcm mengganggu..
igt lagi kes sepah lom habis melawak tiba2 dia masuk..eh apa daa..

hope musim depan cari host lain..x sesuai!

sabar la SY..dugaan anak seni ;)
i foloooo~

Anonymous said...

tu dia, sekali dia dah bersuara

Unknown said...

hurm..pulak dah..

Myluv - Syl said...

alala.. kesian. jadi bahan lawak plak..

Sunah Sakura said...

hurmmm...macam2 pulak..

safurara said...

hmm sian gak tgk dye kan.sbb mg ramai yg berkata2.

yanamib said...

br org tau SY ni punya hati dan perasaan..ingt tau melawak je ke..mende sensitip pn kena la jg kan..hehh~ =.=

mas saari said...

tapi memang keterlaluan masa tgk hari tu... mek tu melebih2 pulak!

pastu tak suka AC yg suka potong line tu...

Izwa Kamaruddin said...

mmgm ase tu izwa pun tak suka tgk segmen tu...

aizamia3 said...

segmen selingan tu memang tak kena langsung temanya.. si Mek tu over sangat.. dengan suara nyaring dia.. ops.. sori terlebih sudah..

tak bolehlah macam tu, cuba kalau AC kena situasi macam tu, confirm dia melenting punyalah.. tu nasib SY yang lebih senang berdiam diri tapi bila diam mulalah ada yang amik kesempatan.. aduh.. sabarlah ye SY..

fRaMe+LenSeS said...

mcm kesian plak kat dia..

zuwaidah said...

tu ler,keterlaluan. tu pun nasib baik salleh yaacob bersikap professional. bukannya dia mengamuk atas pentas...nayaaaaa

eira said...

kecian tol la..ntah la dunia..mcm2 kerenah..

Kechik Itu Comel said...

terbaca juga kisah ni..
kecian dia kan..
mse rancangan ML tu, mcm terkena je dia..
smp abis pun duk mengata dia..
aduhhh..

bersama kak Es said...

gitu ke ?
macam2 ek..
kalau kak es tak bangkang pun bab nak kawen 4 dan tak kisah pun jika orang kawen 4 3 2 ke...
tapi kalau hb I , I kesahhh ... huhu

Unknown said...

niat dia baik, nk cuba jd suami contoh.. tp orng main2 kan pulak.. sbr je la~

dah tengok transformers 3? movie review!!! http://eleventx.blogspot.com/2011/06/movie-review-transformers-dark-of-moon.html

 

Copyright © 2011 Reserved to mY HaPpy FAMiLy®
Design with love by CikBulat