Wednesday, May 4, 2011

BEN ASHAARI , AKU JAWAB SOALAN adi budika & dak senja


Salam korang semua...udah makan tengahri? sedap tak? aku makan rendang ayam tadik...sodapppp

Okeh...tadi ada segmen aku join pasal pompuan dan lelaki kannn...so, aku nak jawab kepada dua blogger lelaki yg perasan diri mereka macho tu kannn...sebab soklan derang lebih kurang sama je...
Derang tanya ape istimewanya jadi wanita. so aku nak jawab le soklan dak ADI BUDIKA dan BUDAK SENJA...sila baca ye sayam2 kuh....ni akak share dari belog LELAKI yg sangat2 menghargai WANITA...satu je bagi aku pasal wanita neh...Mereka dikurniakan sifat2 yg sangat lembut TETAPI kelembutan itu boleh menggoncang dunia kalau tidak kena dengan caranya..hehehe

 korang ada join tak tadi?? sila klik eh

Ini aku amik dari belog dah FAHRAIN...sangat2 admire dengan beliau neh..terpaku dan terpukau dan rasa nak menangis bila baca tentang KEISTIMEWAAN WANITA...thanks ya FAHRAIN:)


doodle comel ni dari cik bulat ye:)

Kelebihan seorang wanita


1. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang wali.

2. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 lelaki soleh.

3. Seorang wanita yang jahat adalah lebih buruk daripada 1,000 lelaki yang jahat.

4. 2 rakaat solat dari wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.

5. Wanita yang memberi minum susu kepada anaknya daripada badannya (susubadan) akan dapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susu yangdiberikannya.

6. Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulang ke rumah di dalam keadaan letih akan mendapat pahala jihad.

7. Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.

8. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suami yang melihat isterinya dengan kasih sayang akan dipandang Allah dengan penuh rahmat.

9. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal
daripada suaminya, akan menjadi ketua 70,000 maalaikat dan bidadari dan wanita itu akan dimandikan di dalam syurga, dan menunggu suaminya dengan menunggang kuda yang dibuat daripada yakut.

10. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila dia hiburkan hati anaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat.

11. Wanita yang memerah susu binatang dengan "bismillah" akan didoakan oleh binatang itu dengan doa keberkatan.

12. Wanita yang menguli tepung gandum dengan bismillah", Allah akan berkatkan rezekinya.

13. Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti meyapu lantai di baitullah.

14. Wanita yang menjaga solat, puasa dan taat pada suami, Allah akan mengizinkannya untuk memasuki syurga dari mana-mana pintu yang dia suka.

15.. Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada siang hari.

16 Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari.

17. Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji.

18. Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin, dia akan dikira sebagai mati syahid.

19. Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat.

20. Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 1/2 tahun), maka maalaikat-maalaikat di langit akan habarkan berita bahawa syurga wajib baginya.

21. Jika wanita memberi susu badannya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa.

22. Jika wanita memicit suami tanpa disuruh akanmendapat pahala 7tola emas dan jika wanita memicit suami bila disuruh akan mendapat pahala tola perak.

23. Wanita yang meniggal dunia dengan keredhaan suaminya akan memasuki syurga.

24. Jika suami mengajarkan isterinya satu masalah akan mendapat pahala80 tahun ibadat.

Pandangan: Amatlah mudah bagi seorang wanita untuk menjejak Syurga.
Namun begitu mengapa terlalu ramai yang masih hidup dalam kejahilan?
Sang suami pula perlu ingat, tidak kamu jejaki syurga sebelum keluarga kamu menjejak syurga. Yang belum kahwin tu ingat, kamu terdedah kepada kemungkaran. Iman akan dicabar sehebat-hebatnya ketikaini. Pilih lah Syurga dan bukannya Neraka.Siapa tahu, hari ini kita tak sampai ke rumah sebab dipertengahan jalan kita bertemu Izrail.Siapa tahu, hari ini hari terakhir kita berjumpa pasangan kita sebab dipertengahan jalan, dia berjumpa Izrail. Bagaimana rasanya ketika berjumpa Izrail? Untuk yang beriman, macam 700 pedang yang tajam mencucuk kamu dalam semua arah. Yang tak beriman,bayangkan pisau potong daging kat pasar tu yangtumpul. Pisau tu menetak kepala kita macam mana orang memecahkan tempurung kelapa. Kepala kita di kopak dua,dipisahkan dengan kasarnya, ketika kita masih hidup.Lepas tu di kapak-kapak kan kepala kita macam tembikai. Itu baru bab kepala. Belum masuk tangan,kaki, badan,etc...



cantikkan?? pakcik goog punya gambo...hmmmm bila aku nak pakai macam ni eh..atau perlukah aku pakai macam ni?



Hadis nabi mengenai wanita.

Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki.Ketika ditanya kepada Rasulullah akan hal tersebut,
jawab baginda, "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia".


Nilai Seorang wanita solehah

Dibawah ini adalah beberapa petikan hadis yang menyatakan mengenai kelebihan wanita solehah, mudah - mudahan dengan membaca dan menghayati hadis ini akan
memberi kekuatan kepada kita untuk mengamalkan Islam dalam erti kata yang sebenarnya.Insya - ALLAH.

"Empat jenis, siapa yang diberi akan keempat - empat jenis ini beerti dia telah memperolehi sebaik - baik dunia dan akhirat. Iaitu hati yang selalu bersyukur,lidah yang sentiasa berzikir, jiwa yang selalu sabar dengan cubaan dan isteri yang tidak melakukan dosa dan menzalimi suaminya".Ath-Thabrani.

"Tidak perlu lagi seorang mukmin setelah ianya bertakwa kepada ALLAH akan sebaik - baik keperluan baginya selain dari isteri yang solehah. Jika ia
menyuruh isteri mentaatinya. Dan jika dia melihat kepada isterinya, isterinya menyukakan hatinya. Dan jika dia menyumpah memarahi isterinya, isterinya tetap
juga berbuat baik kepada suaminya. Dan jika suaminya tiada dirumah dia menyimpan rahsia dan harta suaminya".Ibnu-majah.

"Janganlah kamu mengahwini wanita kerana paras rupa yang cantik, mungkin paras rupa itu membawa kehancuran, jangan kamu kahwini wanita kerana hartanya
kerana berkemungkinan harta itu membawa kepada kezaliman. Tetapi kahwinlah wanita kerana agamanya,seorang wanita hamba yang hitam yang menghayati agama
sesungguhnya lebih baik"Ibnu - Majah.



**harap2 kite semua sebagai wanita dapat melengkapkan diri dengan ciri2 wanita muslimah yg sejati..aku ni memang jauh lagi le...tapi aku cuba nak menjadi yg terbaik insyaallah....semoga suami ku dijauhkan dari memikul dosa2 aku dan putri2ku..insyaallah aminnnn

~~adiozzzzzzzzzzzzz~~


8 org mintak aku reply komen;P:

AdyBudika said...

wah!!!! detail..tabik!!!

risa said...

ady..toing toing!!! hehehe

Belog MTT said...

jempot skodenggg..

http://lailyqaisyirah.blogspot.com/2011/05/ben-ashaari-aku-jawab-soalan-ady-budika.html

Belog MTT said...

toinkkk toinkkk~ jempot singgah.. ;)

http://lailyqaisyirah.blogspot.com/2011/05/ben-ashaari-aku-jawab-soalan-ady-budika.html

waN Mohd Salim said...

tabik makcik .. amponnnn kan anakanda

Irma A.Wahid said...

ya allah kak~~sgt muhasabah...
tpi klu sikit kite wat silap dosanye tu mesti lebih besar dri pahala yg kite dapat..hmm wallahualam..itu sume urusan tuhan....=)) thx kak atas informasinya..heheheh

risa said...

dak senja!! ai takmo kawan ngan u!
huh!!

irma...betul tu..pompuan sgt2 senang dapat pahala dan sangat2 senang dapat dosa juge..dan perempuan lah org terakhir yg akan keluar dari api neraka..masyaallah..

LindaRahim said...

memang mudah wanita nk mendapat pahala...tetapi masih ramai yg akan ke neraka....tepuk dada tanya iman...

 

Copyright © 2011 Reserved to mY HaPpy FAMiLy®
Design with love by CikBulat