Friday, February 18, 2011

I'm having back pain...sakit wooo :(

selamat pagi wahai kawan2 yg manis:)

ihsan pakcik goog! ekekeke ngantuk sudaaaaa

ihsan pakcik goog jugeee!!! comel cam aku bila nguap wow weeeeeeee

pagi tadi bangun je dari tidur terasa sakit sangat kat belakang
wahhhhh macam cramp pun ade...ghase nak nangis wooooo...sakit sangat
panggil le cik somi aku yg tidor bilik sebelah...(oppss..somi tidur ngan anak bujang..sedang mengajar dia tidur sendiri okehhh)

letak le balm and dia massage le..wohhoooooo makin sakit beb..sampai aku nak pi lempang muke hubby..ish ish ish isteri sape lah ni..dah org tolong banyak songeh plak...ekekeke

aku pikir2 balik nape aku boleh tetiba sakit bahagian belakang..especially bahagian pinggang...aku rasa ikut logik lah...sebab aku salah tidur kot...aku ni tak lasak mana..bila aku ubah posisi atau kedudukan tidor tu mesti aku terjaga lah..wahhhh ini gara2 dak mia le nehhhhh...nak elakkan terhimpap dia ni..so, aku tidor pon ala2 tersepit tepi dinding cehhhhh sayang anak punya pasal lah kannnnn..adoyaiiii
macam tak semangat pi kerja aihhhhhh...pepagi aku dok google lah ape penyebab sakit belakang neh
hahahaha...salah satu nye sebab GEMUK!!!! ish ish ish hampehhhh


dapat info dari sini
Sakit belakang adalah disebabkan struktur dan fungsi tulang belakang yang menyebabkan bahagian belakang lebih cenderung mengalami kesakitan atau kecederaan.

Tanda-tanda yang boleh dialami oleh pesakit tulang belakang ialah sakit atau sengal pada bahagian belakang, biasanya pada bahagian pinggang.

Punca-punca terjadi sakit tulang belakang ialah :

• Kecederaan otot seperti bentuk badan yang lemah, kecederaan akibat pergerakan secara tiba-tiba atau terlalu kuat dan kekejangan.
• Terdapat penyakit tulang, sendi atau penyakit-penyakit lain seperti arthritis atau ketumbuhan.
• Kegemukan yang mana memberi bebanan kepada tulang belakang.
• Kasut tumit tinggi yang mana menolak pinggang kehadapan dan meletakkan bebanan berlebihan ke atas bahagian bawah belakang.

Langkah-langkah yang boleh diambil ialah :

 * Sekiranya duduk, berdiri atau membongkok untuk tempoh yang lama, ubah kedudukan setiap 30 minit.
 * Memastikan anda tidur dalam posisi yang betul.
 * Tukar tilam kepada tilam yang lebih kemas yang boleh menyokong belakang tulang.
 * Selalu bersenam.
 * Elakkan daripada memakai kasut bertumit tinggi.
 * Mengamalkan pemakanan yang sihat seperti makanan yang mengandungi kalsium yang dapat membantu dan   memperkuatkan tulang  belakang.


6 org mintak aku reply komen;P:

Bonda Mawar said...

woh..saya pun tgh sakit belakang..
tp sebab preggy la..
tak tersenarai pun dalam punca2 tu..hehehe~

Christina Arissa said...

tetttt.. errrr.. kalau sayalah.. pabila mengalami kesakitan pinggang melampau begitu, adalah penanda aras mengandung. dah 4 kali terjadi. huhu.. selamat mencoba kak. erksss

risa said...

kristy...saje je kannnnn hang tunggu masa okehh..ekekeke

ariss...ko bior beno wehhh ...adoyaii dah le tekak semua rasa lain macam je..uhuk2

Anonymous said...

sy pon sakit pinggang gak kak dr smlm lg..arini trus x g keje..mc trus..

-REEN-

Bonda Mawar said...

tula,x sabaq dah nak kecikkan perut..
kaki makin sakit..
blkg makin perit..adoiii

eezance said...

salam'alayk..:)

semoga cepat sembuh!

 

Copyright © 2011 Reserved to mY HaPpy FAMiLy®
Design with love by CikBulat