Wednesday, February 23, 2011

~~entri khas untuk geng mama blogger! kakaksela:)

entri  ni khas untuk my kakak yg disayangi...

saye baca entri beliau pagi ni dan saye rasa saye nak kongsi sesuatu:)
akak...saye copy paste ape yg akak sharekan just now kat blog u ye...mintak ampon sebab bukan semua org suka di copy cat;P

 bawah ni posting dari blog kaksela korang boleh baca kat sini ye

BILA CEMBURU MENGUASAI DIRI


uishh!!agak terkejut baca paper Metro ari ni walaupon kejadian ni dah kerap kali terjadi. bercakap dari pengalaman sendiri..bila cemburu mula menguasai diri jangan selesaikan dengan cara yang keras, jangan menjerit menangis memaki dia.percayalah semua itu tidak menyelesaikan masalah malah menambah lagi yang sedia ada. sampai kini aku masih ingat kata mami " lelaki ni ambik masa bertahun untuk kita kenali,perlukan sehari je untuk jadi lelaki yang paling kita tak kenali! Usia perkahwinan juga bukan janji dia akan jadi milik kita selamanya" itu kata2 dari seorg mami yang dah berkahwin lebih dari 20 tahun tapi tetap dikhianati!! kerana itu aku tidak pernah menggunakan kekerasan bila berhadapan dengan semua masalah ini, aku percaya andai cinta yang aku beri pada dia dengan penuh ikhlas..dia juga akan ikhlas mencintai aku walau kadangkala aku akui dia tergelincir dengan kenakalan dia.
okey akak...ini pendapat saye lah yg tak berapa nak pandai sangat ye...saye tau akak tabah dan kuat...saye tau banyak yg akak dah lalui dan macam2 dugaan akak hadapi...saye respect akak macam my own sister...walaupon saye tak mengenali mu lama tapi i feel like i have some feel wit u..tak kisahlah kalau akak tak berapa nak mengenali saye..hehehe
sebenarnya dalam perkahwinan takde org yg tak menghadapi dugaan..itu semua ketentuanNYA...saye pon tidak terlepas dari semua tu..mungkin dugaan saye lebih kepada meterialistik sebab saye bukan bermula dengan kehidupan yg baik...dalam perkahwinan juga tak kira baru or lama..kepercayaan sangat2 penting (ini yg org semua dok kata lah kan) padahal saye ni sukar nak percaya my own asben...saye letakkan sedikit curiga maybe about 20% atas dasar percaya dia takkan melakukan kecurangan...bagi saye 100% kepercayaan tu akan membutakan mata dan hati kite...lelaki is lelaki mereka tidak sempurna sama seperti kite..
kak...walaupon usia perkahwinan saye lama (bg saye lamalah) dah 16thn dis year..tp saye masih belum betul2 mengenali siapa suami saye yg sebenar..ape kemahuan dia yg sebenar dan ape yg ada dalam fikiran dia yg tak pernah diluahkan...tp saye percaya selagi kite berdoa dan menjaga adab dengan nya..insyaallah..kemana pon dia pergi, nama dan wajah kite sentiasa ada dalam ingatan dia..
akak..sebagai perempuan..terlalu sulit untuk mengatakan kite ni tak cemburu kan..walaumacam mana baik pon suami kite mesti ada sekelumit perasaaan yg tidak baik tentang mereka...tp cepat2 buangkan menda tu untuk menjaga..kite ni memang terkenal dengan sifat penyayang, lemah lembut dan sentiasa menjaga pasangan kite kannnnn....selagi kite mampu kite pasti boleh ye kak..
hanya kite yg mengalaminye yg paham macam mana perasaan org tu...dan saya sangat2 paham gelora hati akak..tp oleh kerana anda seorg yg cool memang takde org pon yg perasan ape yg anda hadapi sangat2 sukar untuk digambarkan...saye harap akak tak bosan baca ape lah yg saya melalut ni...ikhlas dariku :QasehNilamsari:)


luv u lah kak:)



6 org mintak aku reply komen;P:

Shiela Firdaus said...

terima kasih risa..terima kasih selalu ada walaupon kita rapat bermula dari sini! sungguh sy terharu...
ye..perlu ada rasa cemburu dlm perhubungan tp biar berpada kan!! sy dah lalui mcm² yang memeritkan tinggal DIA bagi kelebihan utk sy sembunyikan semua kesakitan itu dgn senyuman!!
sy juga manusia biasa..yg kdgkala terduduk bila di uji tp sy sedar..DIA tahu sy kuat kerana itu sy di uji!!
terima kasih lagi sekali risa..syg kamu mcm adik sy sendiri!

luvmum said...

kak betul tu..dlm idup berkeluarga ni memang mcm2 dugaan.kesabaran amat penting dlm kita mengharungi segala dugaan..

risa said...

kakaksela...thanks for comment..ape2 pon saye sayang akak!!
luvmum: betul tu..kengkadang kite tak jangka ape yg akan datang kan dear...kena berani menghadapinya!

Christina Arissa said...

saya suka entri ini..
setuju ngan kak risa. tidak pernah menafikan pangalaman org lama amat berharga bagi kami2 yang baru. yang baik saya cedok yang buruk saya terajang.. yeahh

risa said...

suke ye ariss...nape tak tekan like..hehehe
yg baik tu entah ada entah idak kan ariss...hehehe

ashra said...

emm..saya yang baru setahun jagung berkawin,bila baca pengalaman orang lama2,rasa jauh je lagi perjalanan saya.moga suami sentiasa jadi yg terbaik tuk kita..dan kekal bahagia. =p

 

Copyright © 2011 Reserved to mY HaPpy FAMiLy®
Design with love by CikBulat