Wednesday, October 6, 2010

*menangani masalah sembelit pada baby*

saje aku buka entry ni sebab dak mia lately susah nak bab...maybe heat dari dalam or maybe makanan yg dia makan dok bercampur2 during hari raye..sangat susah hati dan sangat2 lara..bila time dia nak bab sampai keluar air mata meleleh2 macam kena pukul..

last week pegi klinik bila satu malam langsung tak boleh tidor..dak mia takmo keluar dari toilet..asyik mencangkung tapi still cannot bab..alahai dear..
doktor suruh tukar susu...masalahnya dak mia masih bfeed..dan susu FM just supplement untuk dia sekiranya dia mintak...

aku dah tak bekalkan SI kat umah BS...sebab mia dah makan macam2..so, aku harap dia kenyang..memang kat rumah kalau dok ngan aku langsung aku tak bg FM..kecuali dia mcam tak puas dan maukan susu botol...emmmmm risau nye taktau nak cakap

in my kids history memang takde yg susah bab...semuanya ok..dak mia plak yg kena macam ni..
so, aku told my BS tu give her lot of mineral water dan air ribena juga..aku bekalkan dia roti dan oat..tp dak mia pandai beno memilih...hisshhhh dak mia ooo dak mia..adeshhh
google punya google aku dapat le sumber yg membantu sikit terima kasih untuk website ini

Sembelit Pada Bayi


NORMALNYA, tinja bayi berubah-ubah sesuai umurnya. Dimulai dengan tinja encer kehijauan (mekonium) pada hari-hari awal pascalahir. Selanjutnya biasanya setelah minggu pertama, tinja bayi berubah sifatnya sesuai dengan susu yang diminumnya. Tinja bayi yang diberi ASI berbeda dengan tinja bayi yang bukan diberi ASI. Sembelit berkait dengan sifat tinja. Apabila konsistensi tinja keras, volume relatif kurang besar dan liat, umumnya lebih sukar dikeluarkan dibanding apabila tinja bayi bersifat normal, yakni lunak, lembab (moist) layaknya pasta gigi atau pisang yang sangat masak.

Kapan bayi disebut sembelit? Bila dalam dua hari tidak buang air besar. Normalnya bayi buang air besar satu sampai dua kali setiap hari. Selama konsistensi dan volume tinja normal, baru buang air besar dalam 48 jam tidak bermasalah. Tinja bayi dikategorikan normal jika lunak, lembab (moist), bervolume (berisi) tidak liat, dan tidak pula encer. Bayi dinyatakan sembelit bila dalam dua hari tidak buang air besar, dan tinjanya bersifat keras, dan liat.

Bayi yang cukup mengkonsumsi ASI umumnya tidak bermasalah dengan buang air besarnya dan jarang dijumpai kasus sembelit. Demikian juga pada bayi yang sudah mendapat makanan tambahan (makanan padat pendamping ASI), lebih jarang lagi mengalami sembelit, selama makanannya cukup mengandung serat (dietary fiber). Makanan padat pertama berupa bubur susu. Usus bekerja lebih giat apabila makanan harian sudah mulai ada isinya (berbungkah, bulk). Kita tahu makanan pokok bayi awalnya hanya cair (ASI), dan bukan makanan (yang bersifat padat, berisi).

Penyebab Sembelit

Karena ada berbagi hal menjadi penyebab sembelit, maka perlu mencari apa dasar penyebab sembelit bayi; antara lain masalah organ setempat, misal adanya: kelainan metabolisme, fisura (retak/rekahan), pembengkakan, tumor, kelainan saraf setempat dll. Bila dokter telah menentukan tidak ada masalah dan/atau kelainan seperti tersebut diatas, kemungkinan lain sembelit bisa jadi karena:

  • Kekurangan cairan, kata lain kurang minum. Metabolisme pada bayi yang tinggi memungkinkan mengeluarkan cairan (kencing, keringat) lebih banyak, bila tidak segera diganti dengan cukup minum sering menyebabkan kurang cairan, hingga menyebabkan tinja keras, tidak lunak dan kurang lembab ( less moist ). Tabel di bawah, dapat digunakan sebagai patokan perhitungan berapa banyak bayi membutuhkan cairan setiap harinya. Maksud cairan adalah ASI (atau minuman lain misal juice, kuah yang sesuai usia bayi dan petunjuk dokter).

  • Pengeluaran cairan berlebihan juga bisa lingkungan misal karena cuaca panas, membuat bayi banyak berkeringat. Atau ruang ber pengatur udara (AC) meski berhawa sejuk tetapi menyebabkan udara kering, jadi bayi yang berada didalamnya perlu diberi banyak ASI (minum).

  • Residu (sisa pembuangan) yang berlebihan, antara lain pembuangan protein yang umumnya bersumber dari lauk-pauk hewani dan nabati (kacang-kacangan). Dalam hal ini tips yang dapat membantu mengatasi, berilah bayi cairan lebih banyak. Bagi bayi yang sudah mendapat makanan padat, pemberian lebih banyak tepung-tepungan dan buah tertentu (pisang, papaya) sering dapat menolong.

  • Selain residu protein, residu mineral juga sering membuat sembelit. Protein dan mineral berlebih menjadikan tinja menyerupai kotoran kambing, berbungkil-bungkil. Coba tengok bila ibu memberi bayi suplemen (sering disebut) vitamin, apakah juga mengandung mineral misal zat besi (ferum/iron), bila demikian sampaikan keluhan ini pada dokter sambil bertanya apakah suplemen perlu dihentikan dahulu, atau dikurangi dosisnya.

  • Pemberian obat-obatan tertentu misal antibiotik, obat flu juga memberi efek samping sembelit.

Kalau bayi sudah mulai diberi makanan tambahan, dan buah, namun masih sembelit juga, amati jenis sayur mayur dan buahnya. Kalau ternyata sayur mayurnya sudah lengkap (lebih dari satu macam), dan buahnya selain cukup porsinya, berasal dari jenis buah yang tidak bikin sembelit (salak dan buah lain yang banyak getah), kemungkinan penyebabnya bukan itu. Bisa jadi memang kurang mendapat minum air putih.

Apabila sudah diberi air putih masih sembelit juga, tentu ada yang tidak beres dengan pencernaannya. Ada beberapa kelainan usus pada bayi baru lahir yang bikin sembelit. Usus yang melipat, terlilit, atau ada bagian usus besar yang mengalami kelainan pada pangkal anus, kesemua itu juga bisa muncul dengan gejala sembelit. Untuk itu perlu pemeriksaan lanjutan lebih dalam guna memastikannya.

Kasus bayi sembelit dapat diatasi dengan pemberian pencahar, namun harus atas pengawasan dokter. Jangan memberi sembarang pencahar karena pencahar sendiri bukanlah obat sembelit, melainkan hanya untuk mengatasi sesaat. Penyebab sembelitnya sendiri yang perlu dilacak, agar sembelitnya bisa tuntas ditanggulangi.



8 org mintak aku reply komen;P:

Farra Dhelina said...

haaa..mirza dgn qaseh tgh berak keras la ni kak..sbb makan ubt selsema..dushhh

risa said...

farra..kalau anak selsema bagi derang minum ribena dan jus oren..kalau dapat jus yg original lagi bagus..anak2 akak jarang bg ubat...biar dia lawan dengan antibodi sendiri..memang tgh susah hati pasal dak mia neh..uwaaaaaaaaaaaa

Wina Momma Kira said...

bagus betul info nie kak

walaupun Kira tak pnh lg ade masalah sembelit nie, tapi kena bersedia jugaklah kan?

cian mia...get well soon ye mia!

Naimatul Hafizah Nor Rodin said...

kak,
sofie pun sembelit gak ni. sian tgk dia nak poo-poo tak boleh....
kalau selsema bg jus oren ye kak...kalau bg oren twister tu pun ok gak,kan?

fisa othman said...

ermmm try bagi pisang or betik ok kot risa..isk sian laaa kalau kena sembelit ni...

risa said...

riso beno akak ni wina..pasal tu sibuk tanya pak google..emmm doktor pon bukan membantu sangat:(

ha'ah fizah..tp kalau boleh bg oren yg kite perah sendiri tu..bagi air limau kasturi suam2 pon ok:)

fisa: mia amatlah gemarkan pisang dan betik..kalau makan tu memang dia pulun sensorang...tp doktor kata makanan yg bercampur susu tu yg membuatkan dia sembelit

Lady of Leisure said...

alahai kesiannya mia, skrg mia dah ok ke kak?

risa said...

lady: dah ok sikit sebab akak yg jaga weekend memang dia tak minum fm langsung..nanti bila bawa ke pengasuh tu yg start minum fm lagi tu..emm

 

Copyright © 2011 Reserved to mY HaPpy FAMiLy®
Design with love by CikBulat