Wednesday, July 23, 2014

Politeknik Sultan Mizan Zainal Abidin


Bismillahirrohmanirrohim..
Assalamualaikum...

Korang ingat lagi ke anak dara aku yg sulong tu...heee dah besau dah 18thn dis year..

Bulan lepas aku pi hantar dia ke PSMZA, Dungun.... Pertama kali aku pisah dengan dia..pertama kali Ramadhan takde yg dok kat dapor dengan aku... semua pon pertama kali...tapi takpelah kan..dia pi belajar.. cuma as a mother aku cuak jugak le kan... kalo dia kawen takpe lah jugak takyah riso ada lelaki yg jaga... tapi ni dia sensorang kat tempat asing pulak tu...

TAPI itu bulan lepas lah... sekarang aku rasa ok sikit sebab dia bila wasap tu nampak gak le dia hepi.. ke aku buat2 tak tau...ekekeke sebab dia ada mengadulah jugak macam2 tapi nak buat macam mana kan kan...takmo cairkan hati nnti macam masa dia ting 1... cuma bertahan 3 hari je dok asrama... adehhhh

Perjalanan ke Dungun amik masa gak le dalam 7-8jam nnti ada masa aku cerita next entry..insyaallah

Sekarang ni aku tengah excited nak tunggu anak dara balik...yippieeeee


my doter Nurain Shaiera Muhd Hasram

Tuesday, July 22, 2014

Ramadhan yg hilang 2014

Salam selamat pagi...

@2.48 am

Terasa kosong...
Dunia sepi.... seakan terasa rahmat Allah semakin menjauh...
Tidak... Allah sentiasa buka pintu rahmat untuk kite semua...
Allahuakbar... mlm2 terakhir ni rasa sayu sangat..
Tp yelah manusia mudah lupa... aku antaranye...
Mudah disogok dgn kemewahan dunia ...hiburan.. makanan... pesta sana sini

Ramadhan semakin hilang...hilang bersama para syuhada mungkin... hilang bersama org2 yg beriman...
Aku... selagi bole mencobaaa insyaallah aku akn terus mencobaaa... Ramadhan tetap akan pergi tp sekurang2nye Ramadhan telah terisi...

ALHAMDULILLAH ...

Bila Hati Terluka

(Entri 2011) yaampunnn lama gile simpan


Salam korang semua....alhamdulillah masih bernafas dan punya kesempatan untuk menulis

Korang semua sihat hari ni??? mood ok?? stress?? penat? or korang tengah hepi?
Tak tau kenapa tiba2 aku rasa nak menulis...sori ye korang kalau tulisan aku ni macam anak2 kecik yg mintak dimanjakan...hehehe

Korang pernah terluka??? sakit hati? disakiti atau dilukai?? nak share?? bukan semua orang boleh share kedukaan memasing kan? emmmmm ape korang buat kalau hati sedang terluka?? MENANGIS??? luahkan? atau korang memang jenis "HADE HAKU KESAH" hati org sukar dimengerti...

Ada ape dengan hati ye??? hati jenis macam mana korang semua ye..tergolong dengan hati hitam kah? hati batu kah? atau korang memang jenis baik hati?


Firman ALLAH dalam Al-Quran Surah Ar-Ra'd :28

Iaitu orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenteram.


so, korang rasa ape yg terbaik untuk merawat hati yg luka ye..
aku rasa satu je jawapannya...ZIKIR

  1. Maksud zikir ialah
    1.   Mengingati Allah dengan hati, lisan dan perbuatan
    2.   Mengingati nabi dengan penuh kasih sayang
    3.   Sentiasa mengucapkan kata-kata yang baik
    4.   Satu perbuatan yang memberi manafaat kepada manusia
  2.  Peranan zikir ialah
    1.   Menjauhkan diri daripada godaan syaitan
    2.   Penawar kepada hati yang sedih
    3.   Sebagai penghubung antara manusia dengan penciptanya
    4.   Mendapat pahala
  3. Sebab-sebab perlu beradab ketika berzikir :
    i. Supaya tidak menggangu ketenteramaan orang lain
    ii.Supaya doa dimakbulkan
    iii. Dapat mencapai kesempurnaan ketika beribadat
    iv. Menjauhkan daripada gangguan syaitan
    1.   i dan ii
    2.   ii dan iii
    3.   iii dan iv
    4.   i dan iii
  4. Yang berikut merupakan anggota zikir kecuali
    1.   Tangan
    2.   Hati
    3.   Rambut
    4.   Lidah
  5. Antara kerugian bagi orang yang tidak berzikir ialah
    1.   Terdedah kepada perkara mungkar kerana mudah dikuasai syaitan
    2.   Kehidupannya menjadi sia-sia
    3.   Tidak akan dihormati oleh masyarakat sekeliling
    4.   Hilang keberkatan masa dan umurnya

 

Copyright © 2011 Reserved to mY HaPpy FAMiLy®
Design with love by CikBulat